tisdag 10 januari 2012

Främlingen- Echos labyrinter 1

Författare: Max Frei
Antal sidor: 544
Mitt betyg: * * * *

Handling:
Max Frei är en drömmare och en klassisk looser tills han en dag i en dröm blir bekant med sir Juffin Holly, ärevördigaste föreståndaren för hemliga spaningsstyrkans mindre rotel i Förenta Kejsardömets huvudstad Echo. När Juffin erbjuder honom tjänsten som sin nattlige ställföreträdare, vänder Max på existensens stek och gör drömvärlden till sin verklighet. På rekordtid blir han den fruktade sir Max, Dödsmantelns Bärare. Tillsammans med sina kollegor löser han det ena makabra fallet efter det andra av magiska lagbrott. Däremellan håller man hov på stamhaket Frossarn Bunba, med varma patéer, bakelser, exklusiva viner och ofantliga mängder av den älskade nationaldrycken kamra.......
Främlingen är första boken av Echos labyrinter, en serie fantasydeckare från Ryssland, fyllda av skruvad humor. Böckerna har sålts i miljontals exemplar i hemlandet.



Min bedömning:
Jag har aldrig varit en fan av fantasy men jag får ge mig. Ena boken efter den andra läser och jag gillar dom. Den här har ett underbart språk, gamla ord blandas med nya. Replikerna är rappa och ironiska och småkul. Du får fokusera när du läser då det är mycket att läsa. Huvudpersonerna är lätta att ta till sig och man gillar dom. Kapitlen är lagom långa att läsa och nästan som noveller. Ser fram emot nästa bok. Och du som inte har läst fantasy förut, ge boken en chans. Du kommer att bli överraskad.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar