onsdag 11 januari 2012

Från vaggan till deadline

Författare: Robert Gustafsson
Antal sidor: 349
Mitt betyg: * * * * *

Handling:
På scen har vi sett honom som Ernst-Hugo Järegård, Tony Rickardsson och Carl Bildt. I tv som Weiron i ottan och Greger - den homosexuelle brandkårschefen.
Privat har Sveriges roligaste man däremot alltid hållt en låg profil. Men inte den här gången.
I Från vaggan till deadline berättar Robert Gustafsson hela sin historia. Han delar med sig av anekdoter från den översexuella barndomen, berättar om ungdomskriminaliteten och bjuder på ett världsrekord. Vi följer hans första stapplande steg på scen och får höra hur han bokstavligt talat tog död på den gamla svenska humoreliten. Han bjuder också på inblickar bakom kulisserna i Killinggänget.
Det är en historia om dödsångest, relationsproblem och om hur en bild på ett koarsle blev en vändpunkt i hans liv. Här finns tempo och eftertanke, dråpliga lägen och djup tragik. Kort sagt, en berättelse om livet med Robert gustafsson som motor - en ovanligt kraftfull motor.

Min bedömning:
Han kan inte vara lätt att leva med, Robert Gustafsson. Att Lotta har stått ut?
Men det är en fantastisk berättelse med hans egna ord. Förstår bara inte hur han hunnit med att skriva? Vilken arbetsnarkoman han verkar vara, hela tiden på språng mot nya mål. Förhoppningsvis kommer vi att få se mer av honom längre fram. Och jag hoppas att han kommer att leva länge och att han tar hand om sig så bra han kan.

2 kommentarer:

  1. Vi har köpt boken och jag ska läsa den så småningom. Han är ju "härifrån" och jag känner hans kompis som han gjorde så mycket spex med i ungdomen. Maken älskar Roberts humor, själv tycker jag han kan bli lite "too much" allt för ofta.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, han kan bli lite "too much" men samtidigt går det inte att låta bli att skratta åt honom.

      Radera