fredag 13 januari 2012

En dåre fri

Författare: Beate Grimsrud
Antal sidor: 476
Mitt betyg: * * * *

Handling:
Jag är ensam i lägenheten. I staden. I landet. På jorden. I världen. Allt mänskligt liv är släckt och bara jag finns kvar, och de andra som just nu är bältade runt om på världens alla mentalsjukhus. Maten är kvar i kylskåpet. Pengarna finns kvar på banken. Hästarna finns kvar i hagen. Pillren kvar i sina burkar. Böckerna kvar utan sina läsare. Solen kvar på himlen. Regnet kvar i molnet. Snart ringer väckarklockor på hela norra halvklotet. Det finns ingen som stänger av dem.
Jag skulle kunna driva allting vidare. Men kommer inte loss. Jag har språket kvar i munnen. Ljud i strupen. Men inte tillgång till några öron. Jag ropar igen. Vet inte vad annat jag ska göra. Jag har mål i munnen men till ingen nytta. Kommer jag att be min sista bön högt, eller tyst inom mig?

En dåre fri är en roman om skörhet och styrka. Om Eli, som bor ensam i sin lägenhet och ändå inte.....Espen, Emil och Erik finns också där. Deras röster har följt henne hela livet. Så småningom kommer även prins Eugen. Terapeuten Jonatan kommer också, för att hjälpa henne att klara vardagen och vanligheten. Med sitt magiskt lysande språk öppnar Beate Grimsrud dörren till en fascinerande och gripande värld.

Min bedömning:
Helt klart läskigt läsvärd. Beate har ett vackert och fängslande språk och du vill hela tiden veta mer. Undrar om Beate själv har erfarenhet av röster i huvudet? Själv är jag nöjd med min egna tjatiga röst. Tänk att ha tre stycken till som vill olika saker........ 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar