lördag 12 november 2011

Vägen till Mars

Författare: Eric Idle
Antal sidor: 370
Mitt betyg: * * *

Handling:
Alex och Lewis är två smått misslyckade ståuppkomiker. I väntan på det Stora Genombrottet som ska ta dom till Mars - planeten Showbiz på 2200-talet - hankar de sig fram genom att underhålla den otacksamma publiken i de yttre delarna av solsystemet. Med sig har de sin robot, Carlton (en Bowie 4.5), som skriver på en doktorsavhandling om det sena 1900-talets humor, inget lätt ämne för en robot som till sin natur är oförmögen att förstå ironi.
Efter ett lyckat uppträdande ombord på lyxkryssaren Princess Diana blir duons alla kommande gig inställda under mystiska omständigheter. Och plötsligt finner sig de tre ofrivilligt inblandade i en politisk komplott med intregalaktiska terrorister, rebeller, en diva, vapensmugglare, hemliga agenter och transsexuella androrider. Med andra ord - precis alla ingredienser som behövs för en spännande, hysteriskt rolig och fullkomligt unik roman.


Min bedömning:
Ibland glänser det till och blir hysteriskt galet på ett Monty Python-vis. För Eric Idle var medlem i det helgalna gänget från Monty Python och det märks, emellanåt. Jag tycker det är lite långt mellan gånger. Jag hade väntat mig mer.
Något som också drar betyget är alla skrivfel och bortglömda citattecken, punkter med mera. Sånt retar mig, tyvärr.
Men gillar du Monty Python så ge boken en chans. Det är den värd.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar