lördag 12 november 2011

Jag är Ozzy

Författare: Ozzy Osbourne
Antal sidor: 368
Mitt betyg: * * * * *

Handling:
"Min far sa alltid att jag skulle bli något stort en vacker dag. 'Jag känner det på mig, John Osbourne' brukade han säga efter några öl. 'Du kommer antingen bli nåt alldeles extra eller så kommer du att hamna i fängelse'. Farsan hade rätt. Jag hamnade i fängelse innan jag fyllt arton år".
Ozzy Osbourne är rockstjärnan som har levt hårdare än de flesta. Tagit fler droger. Druckit mer sprit. Pendlat mellan fattigmansliv och lyxliv. Träffat varenda kändis värd namnet. Haft en egen dokusåpa. Och nu har han skrivit om hela den cirkus som varit och fortfarande är hans liv.....Från den tuffa uppväxten, via de galna åren med Black Sabbath, till sann familjelycka med frun Sharon och fem barn. I Jag är Ozzy berättar han allt. Som han kommer ihåg.
Ozzy Osbourne föddes i arbetarstadsdelen Aston i Birmingham 1948. Han har sålt över hundra miljoner skivor med Black Sabbath och som soloartist. Black Sabbath blev känt för sina skandalösa uppträdanden och som skapade något helt nytt i musikbranschen med sitt beat och texter fulla av ockultism.



Min bedömning:
Helt sanslöst att han har överlevt! Han skulle ha varit död flera gånger om med tanke på hans vilda framfart med sprit, droger what ever! Han är en överlevande varning för droger! Att hans fru Sharon har stått ut, jag hade nog dragit för längesen.
Jag pendlar mellan förtvivlan, förtjusning,äckel, skratt, sorg. Han skriver och berättar med självironi och distans. Jag kan tänka mig att han själv hade enormt roligt när han skrev ned hela sin historia.
Boken inleds: "Dom sa att jag aldrig skulle skriva den här boken. Men dom kan dra åt helvete - för här är den. Nu måste jag bara komma ihåg nåt........(en tom sida)......Helvete. Jag minns ingenting. Förutom det här då......" i den här stilen fortsätter hela boken.
En helt klart läsvärd bok och du vill inte att den någonsin ska ta slut!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar