tisdag 22 november 2011

Okänt offer

Författare: Tana French
Antal sidor: 518
Mitt betyg: * * *

Handling:
"Jag tog ett steg framåt så att jag såg ordentligt och hela världen blev plötsligt tyst, förvandlad till is, mörkret kom vrålande in från kanterna och bara kvinnans ansikte låg bländande vitt i mitten, för det var jag. Näsans vinkel, de breda ögonbrynen, varje lite krökning och vinkel var klar som is: det var jag, med blåa läppar och stel , med skuggor mörka som som blåmärken under ögonen. Jag hade ingen känsel i händerna, fötterna, jag kände inte att jag andades. Under en sekund trodde jag att jag svävade, avskuren från mig själv och buren på vinden."
När polisinspektör Cassie Maddox kallas till mordplatsen upptäcker hon att det knivmördade offret är kusligt likt henne själv. Cassies chef förslår att hon ännu en gång ska jobba under täckmantel. Hon ska låtsas vara den döda kvinnan Lexie och leva tillsammans med hemmes studiekamrater i en by utanför Dublin. På så sätt hoppas man kunna lösa gåtan om vem som mördat henne.
Fortare än hon kan ana accepteras Cassie i gruppen, där man tror att Lexie blivit knivskuren, men återhämtat sig. Lexies vänner är en samling udda akademiker och Cassie smälter snabbt in bland dem. På ytan verkar det som att ingen har misstankar om att hon inte skulle vara den riktiga Lexie. Men ju mer hon upptäcker om Lexies gåtfulla liv, desto mer komplicerad blir bilden. Vilka är egentligen Lexies kamrater och varför lever de så isolerat, ensamma i ett stort hus på landet? Är gruppen så harmonisk som den verkar, eller finns det hemligheter bland dem som hotar omkullkasta deras tillvaro? Vad pågick i Lexies liv utanför huset? Cassie vet att det någonstans finns en mördare som iakttar henne och det blir alltmer bråttom. Bara genom att verkligen tränga in i den döda kvinnans liv kan hon finna svaret på gåtan om vem som mördat henne.


Min bedömning:
Upptäcker flera gånger att mina tankar fladdra iväg och jag har svårt att fokusera på berättelsen. Det känns som om den aldrig lyfter, jag har svårt att hålla isär huvudpersonerna och det är många underströmningar som är svåra att genomskåda, iallfall för mig. Annars så gillar jag intrigen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar