tisdag 15 oktober 2013

Jakten på den mystiska bägaren

Författare: Torbjörn Lagmark
Antal sidor: 551
Mitt betyg: * *

Handling:

Kocken Hugo Larsson kastas in i ett hisnande äventyr efter knappt ett dygn av sin semester på Mallorca. Under en lunch hamnar han av en slump mitt i ett brutalt mord och råkar få med sig en mystisk bägare. Han blir genast förföljd av råbarkade män, och berlinaren Gerhard Beckman hjälper honom att fly. Men snart kommer mörka hemligheter upp till ytan, hemligheter som har sina rötter begravda i nazismen och andra världskrigets slutstrid i Berlin.

En rymdfärja kraschar vid återinträdet i atmosfären. Tio professorer går ett hemskt öde till mötes i Köpenhamn. Ett svenskt par hittas mördat i sin sommarbostad. Och vem är den mystiska "Nummer 1" som plötsligt dyker upp på scenen? Finns det något samband mellan allt detta och Hugos bägare?

Genom den vilda jakten i Spanien, Frankrike, Italien och under det rafflande slutet i de österrikiska alperna anar man att något riktigt stort är på gång, något som kommer att förändra världen för all framtid.



Min bedömning:

Gäsp! Vilken tråkig bok. När jag läste på baksidan vad den handlade om, så kändes intrigen väldigt spännande. MEN vad besviken jag blev. Det är så mycket ord, så många bokstäver som fattas, så mycket folk som man inte kan hålla reda på, den är så sprängfylld med fakta så jag blir alldeles matt. Klart det händer grejer mest hela tiden, det är fart genom hela boken men jag irriterar mig på alla dessa ord som saknar bokstäver med mera.
Jag undrar fortfarande på vilken mur som föll på Kreta?? Jag har för mig att den muren fanns i Berlin.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar