tisdag 1 oktober 2013

En egen plats

Författare: Robert Goolrick
Antal sidor: 304
Mitt betyg: * * * * *

Handling:

Sommaren 1948 anländer en främling till ett litet samhälle i Virginia med två resväskor. Den ena rymmer kläder och slaktknivar av högsta kvalité. Den andra pengar. Massor av pengar. Charlie Beale är stilig och karismatisk, och innan sommaren nått sitt slut är han en del av samhällets gemenskap. Tillsammans med femårige Sam upptäcker Charlie traktens omgivningar. Brownsburg verkar vara just den rofyllda plats han längtat efter. Men när Charlie möter den vackra Sylvan Glass, hustru till traktens rikaste man, förändras hans lugna tillvaro på ett ögonblick.







Min bedömning:

Stämningen i boken är en riktig "feel-good". Du mår bra när du läser den. Jag tycker synd om Charlie som fastnar så djupt i sin kärlek till Sylvan och inte kan se hur ytligt hon älskar honom tillbaka.
Slutet är inte riktigt som jag hade tänkt mig och det överraskar. En bok jag inte vill ska ta slut. Klart läsvärd!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar