torsdag 8 augusti 2013

Vem hör mina tårar?

Författare: Fauziya Kassindja & Layli Miller Bashir
Antal sidor: 442 sidor.
Mitt betyg: * * * * *

Handling:

Detta är en sann berättelse om förföljelse, vänskap och seger. Vem hör mina tårar skildrar två ovanliga kvinnors modiga kamp. Den ena kvinnan, Fauziya Kassindja, flydde från sitt hemland Togo för att undkomma könsstympning, men låstes under sexton månader in i olika amerikanska fängelser. Den andra kvinnan, Layli Miller Bashir, en ung energisk juridikstuderande, kämpade med all kraft för att få Fauziya fri.

När de bådas ansträngningar kröntes med framgång, när Fauziya till sist beviljades asyl och den förnedrande behandlingen av henne upphörde, var det en historisk händelse som kom att ha stor betydelse för alla dem som söker asyl i USA av fruktan att bli utsatta för könsstympning.






Min bedömning:

LÄS! LÄS!
Jag blev först väldigt fundersam över den lilla, lilla texten men jag kom snart in i berättelsen och då gjorde det inget. Det är en fantastiskt berättelse som verkligen griper tag och jag bara måste fortsätta. Fruktansvärt att könsstympning fortfarande får pågå. Men jag kan bara hoppas att alla blir upplysta om farorna och seden försvinner allt eftersom.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar