torsdag 8 augusti 2013

Snö

Författare: Orhan Pamuk
Antal sidor: 527
Mitt betyg: inget alls

Handling:

Till staden Kars längst österut i Turkiet kommer en man som bara kallas Ka. Han är poet och har levt länge i exil i Tyskland. Ka är utsänd av en tidning för att skildra en våg av självmord bland unga kvinnor. Det är 1992, snön faller, staden är snart avskuren från omvärlden. Det är valkampanj i Kars, islamisterna går mot seger, staden skakas av politiska motsättningar och Ka får mer material till sitt reportage än han vill ha.
Snö väckte vrede i alla politiska läger i Turkiet men blev en oerhörd publikframgång. 2004 utsågs romanen av New York Times till en av årets viktigaste böcker.

Min bedömning:

Alltså, det går inte, det är kört, jag kan verkligen inte läsa ut den här! Jag somnar vid varenda försök. Den är så hopplöst tråkig så det finns inte. Jag läste iallafall minst 300 sidor innan jag gav upp. Det är så många sidospår att jag har svårt hålla isär huvudspåret från dom.
Tror man måste vara politiskt insatt och kanske till och med ifrån Turkiet för att förstå  och uppskatta boken.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar