tisdag 18 juni 2013

Ökenblomman återvänder

Författare: Waris Dirie tillsammans med Jeanne D´Haem
Antal sidor: 248
Mitt betyg: * * *

Handling:

Waris Dirie är den somaliska fotomodellen som efter sin bok En blomma i Afrikas öken blivit symbol för kampen mot kvinnlig könsstympning. I Ökenblomman återvänder berättar hon om sitt ursprung i en somalisk nomadkultur och om en resa tillbaka för att få träffa sin mor, sin far och de människor hon en gång växte upp med.

På ett smärtsamt sätt konfronteras hon med det samhälle som bär skulden till att hon som liten flicka könsstympades på grymmaste vis.




Min bedömning:

Som västerlänning blir jag mest förbannad på en kultur jag inte förstår. Vad och vem har sagt att kvinnor är mindre värda än män?? Varför ska mannen kunna ta sig friheter mot en annan människa och komma undan med det?

Men tyvärr lämnar hennes berättelse inga större spår i mitt liv. Sitter mest och funderar på alla frågor som dök upp i första boken och som jag hoppade på ett svar i den här. Men nej, dom svaren får jag inte.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar