tisdag 18 juni 2013

Två nötcreme och en moviebox

Författare: Filip Hammar & Fredrik Wikingsson
Antal sidor: 269
Mitt betyg: * * * *

Handling:

Den 1 juli går ett land (Sverige) och en generation (70-talisterna) in i vuxendom. Filip Hammar (1975) och Fredrik Wikingsson (1973) berättar om vägen dit, i en ringlande backspegelsfärd genom 80-talets ouppkopplade Sverige.

Anslagstavlan! Stencilerna! Razzel! "Rör inte min kompis"-knapparna! Lacoste-hysterin! OÄ! Morsorna med spänningshuvudvärk! Den latent kåta stämningen på föräldramötena!

Du förstår. Berättelsen om den sista generationen som åkte på språkresa med resecheckar från Thomas Cook.


Min bedömning:

Jag har aldrig varit ett fan av Filip och Fredrik men det här gjorde dom bra. Dom fångade 80-tals stämningen perfekt. Jag fick mig några goda skratt och igenkänningsfaktorn är hög.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar