tisdag 11 juni 2013

Den förlorade symbolen

Författare: Dan Brown
Antal sidor: 614
Mitt betyg: * * * *

Handling:

Harvardproffessorn i religiös symbolik, Robert Langdon, kallas i sista stund in för att hålla en kvällsföreläsning i Capitolium, Washington. Men bara minuter efter hans ankomst hittas ett märkvärdigt föremål i byggnadens rotunda. Det är dessutom kryptiskt kodat med fem olika symboler. Langdon förstår att budskapet är en uråldrig åkallan, menad att locka dess mottagare in i en sedan länge förlorad värld av hemlig visdom.
När Langdons mentor, Peter Solomon - filantrop och framstående frimurare - brutalt kidnappas, inser Langdon att det enda sättet att rädda sin väns liv är att hörsamma den mystiska uppmaningen och följa den vart den än leder honom. Han sveps in i en värld av beslöjade historier, gåtfulla ikoner och förborgade koder som tycks leda honom mot en ofattbar sanning.



Min bedömning:

Efter att jag har läst Da Vinci-koden, har jag undvikit Dan Browns böcker. Jag upplevde Da Vinci-koden som väldigt tråkig och trott att alla böcker var likadana.
Men jag ger upp, den här boken är riktigt bra. Det är full fart från sida ett till 614. Emellanåt kommer jag på mig att skumläsa, för att se vad som händer huvudrollsinnehavarna. Om det går bra för dom.
Det är fullt med fakta inspunnet i handlingen och det är nästan så jag har lust att kolla upp allt som skrivs. Dan Brown har gjort ett fantastiskt underlag innan han började skriva boken.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar