onsdag 9 januari 2013

En lögn att lita på

Författare: Elizabeth George
Antal sidor: 633
Mitt betyg: * * * * *

Handling:

Ian Cresswell halkade, slog i huvudet och drunknade i båthuset när han skulle dra upp sin kanot ur vattnet. Rättsmedicinaren är säker på sin sak: död genom olycksfall.

Ians morbror, industrimagnaten sir Bernard Fairclough, känner sig inte övertygad av beskedet utan vänder sig i stället till New Scotland Yard för att få hjälp. Thomas Lynley skickas på hemligt uppdrag till Ireleth Hall i Lake District för att med största diskretion granska omständigheterna kring Cresswells död.

Släkten Fairclough visar sig vara full av hemligheter och falskhet. Fram träder bilden av en familj där ingen drar sig för att utnyttja de andra genom svek, lögner och utpressning. Frågan är bara vem som är beredd att mörda?

Min bedömning:

Den här boken läste jag långsamt då Elizabeth George är en njutning att läsa. Jag gillar huvudpersonerna Thomas Lynley och Barbara Havers. Sedan finns det sidekicks som man vill veta mer om, tänker då på Azhar Akbar och hans lilla dotter. Boken slutar med en riktig cliffhanger så jag längtar redan till nästa bok.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar