torsdag 29 maj 2014

Häxan

Författare: Jan Mårtensson
Antal sidor: 367
Mitt betyg: * * *

Handling:

Grez-Sur-loing, den idylliska byn söder om Paris. Hit kom "alla" på 1800-talet, August Strindberg, Anders Zorn och många andra som skulle bli stora namn på den svenska konstnärshimlen. Och på hotell Chevillon bodde de, vid den makliga floden med bron där Carl Larsson friade till sin Karin.

Dit kommer konstnärer farande fortfarande, men också andra som den avskydde konstkritikern Pauline. Hon har en självpåtagen uppgift i livet, att rensa bort dem som inte håller måttet. Ogräset bland rosorna. Och det har skaffat henne många fiender, dödliga fiender. Det är inte av en slump hon kallas Häxan.

I Grez-Sur-Loing hamnar också Johan Kristian Homan. Han dras snart in i en kedja av konflikter, hat och dramatik som resulterar i ond, bråd död - och han gör en sensationell konsthistorisk upptäckt.

Spänning, dramatik, konst och humor är ingredienserna i en kulturhistorisk anrättning, där den vackra siamesdamen Cléo de Merode och Agatha Christie bidrar till den oväntade upplösningen.






Min bedömning:

Jag har läst om Homan en gång tidigare och då tyckte jag inte om honom. Den här gången är berättelsen mer intressant och jag gillar upplägget med all historia bakåt. Det är intressant att läsa om våra stora konstnärer. Det är så stillsamt så jag nästan somnar, spänningen är inte på topp. Näe, jag kommer inte att kasta mig över nästa bok från Mårtensson.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar