onsdag 2 mars 2011

Den röda grevinnan

Författare: Yvonne Hirdman
Antal sidor: 396
Mitt betyg: * * *

Handling: "min mamma är grevinna, sa jag i det snoriga Hökarängen, till de inflyttade ljushåriga ungarna från Norrlands skogar. Inte undra att de gav sig på mig.
Men hon var faktiskt grevinna, min mor. Fru Charlotte Hirdman hade ett hemligt, kringflackande liv bakom sig innan hon blev vår "utländska" mamma. Hon föddes i efterskalvet av den första ryska revolutionen i Estland, dåvarande Tsarryssland, hon levde sin barndom under det första världskriget i utkanten av Österrike-Ungern, med östfronten hotande nära. Hon gifte sig med en utfattig baltisk greve och levde det vilda livet i Wiemartidens Berlin, hon förälskade sig i en tysk kommunist och flydde med honom undan Hitler till Moskva, hon var en de få som slapp ut därifrån innan den stora terrorn slog till."

Min bedömning: Det är intressant att få läsa om Europas historia, att få ännu mer bakgrundsfakta från någon som var med aktivt fast ändå inte i skyttegraven. Det är många namn att hålla reda på men det går bra. Du får som läsare i slutet av boken veta ännu mera om människorna och platserna som det berättas om. Många privata bilder finns med. Jag tyckte berättelsen var intressant, upplysande men jag hade velat veta mera om hur det var att växa upp med grevinna som mamma, vad som hände i Sverige efter flykten hit.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar