måndag 2 september 2013

Det fördolda

Författare: Michael Hjort & Hans Rosenfeldt
Antal sidor: 419
Mitt betyg: * * * *

Handling:

Sextonårige Roger är försvunnen. Rymt till Stockholm, tror Västeråspolisen.
Men så hittar man Roger i ett kärr norr om stan. Med hjärtat utskuret ur kroppen.
Sebastian Berg, psykolog och expert på gärningsmannaprofilering, har dragit sig tillbaka från allt arbete sedan han drabbades av en personlig tragedi. Det enda han ägnat sig åt på senare år med någon större energi är sitt sexmissbruk.
Av en tillfällighet hamnar Sebastian mitt i utredningen, tillsammans med sin gamla kollega Torkel Höglund och hans grupp från mordkommissionen.
Alla ledtrådar tycks peka mot Rogers skola, Palmlövska gymnasiet. En till synes felfri miljö, som visar sig gömma hemligheter i det fördolda.






Min bedömning:

En bra debut dom har gjort, Hjort och Rosenfeldt. Jag gillar den här mystiska personen som hänvisar sig till "mannen som inte var en mördare". Jag får fundera mycket på vem det kan vara. Däremot är handlingen inte så nervpirrande och spännande. Emellanåt irriterar jag mig över Sebastians bravader och erövringar. Jag håller inte direkt andan men boken är klart läsvärd.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar