måndag 9 september 2013

Bombay Baby

Författare: Sonia Faleiro
Antal sidor: 282 och jag läste 101 innan jag gav upp.
Mitt betyg: *

Handling:

Tills för bara några år sedan fanns det tusentals så kallade dansbarer i Bombay med vackra unga flickor på scen. Flickorna tjänade bra med pengar i detta gränsland mellan ärbarhet och prostitution, det vill säga så länge deras skönhet bestod.
En av flickorna på dansbarerna var Leela: ung, vacker och karismatisk. Journalisten Sonia Faleiro följde hennes liv under fem år.
Leela var nitton när Sonia lärde känna henne, då hade hon redan arbetat på en bar i sex år. Hon var stolt över sin skönhet, charmig och begåvad med ett enastående starkt psyke, trots mycket svåra erfarenheter i bagaget - hennes far hade sålt henne till andra män när hon bara var tretton år utan att mamman ingrep.

Leela manipulerar och utnyttjar männen som söker hennes gunst. Ofta handlar det om gifta män som lever i arrangerade äktenskap och aldrig upplevt kärlek. Leela är fräck och ljuger, stjäl av alla och skaffar sig fördelar med hjälp av lögner och intriger.
Bombay Baby skildrar med värme och humor Leelas liv och tar med läsaren på en fascinerande resa till Indiens glömda dansbarer.






Min bedömning:

Näe, det går inte! Det är så rörigt skrivet att jag tröttnar efter 100 sidor, tyvärr. Jag får ingen känsla alls för Leela och berättelsen hoppar och far fram och tillbaka.
Min vän på Boklysten, http://boklysten.blogspot.se/2013/04/bombay-baby-en-flickas-liv-en-dokumentar.html tyckte den här var jättebra, tänk så olika det kan vara :-))

1 kommentar: