måndag 22 juli 2013

Flickan under jord

Författare: Elly Griffiths
Antal sidor: 248
Mitt betyg: * * *

Handling:

En man som är ute och går med sin hund i den otillgängliga trakten utanför King´s Lynn i Norfolk får en chock när hunden plötsligt kommer springades med ett ben i munnen. Ett människoben. Kriminalkommissarie Harry Nelson misstänker att det är kvarlevorna av Lucy Downey, en flicka som kidnappades för tio år sedan, och kallar in arkeologen och benexperten Ruth Galloway.
Ruth Galloway närmar sig fyrtio och har försonats med tanken på att hon kommer att vara singel resten av livet. Hon bor ensam med katterna och radion som enda sällskap och föreläser på universitet. Mot sin vilja finner hon sig indragen i mysteriet med kroppen som begravdes i den sanka marken i hennes hemtrakter.
När ännu en flicka försvinner blir läget alltmer desperat. Nelson och Ruth närmar sig varandra i jakten på sanning om flickornas öde samtidigt som Ruth börjar få hotfulla meddelanden. Det visar sig att hon själv svävar i livsfara för att hon hjälper polisen.


 

Min bedömning:

Jag gillar att det är en arkeolog som arbetar med polisen. Det ger berättelsen lite extra krydda. Det är lättläst och du kommer snabbt i handlingen. Men den fångar mig inte så vidare värst. Ingen författare jag kommer att följa.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar