lördag 18 augusti 2012

Leka bland vuxna

Författare: Sophie Dahl
Antal sidor: 279
Mitt betyg: * *

Handling:
På den engelska landsbygden växer Kitty upp tillsammans med sina syskon, mor och morföräldrar. För Kitty är tillvaron himmelsk. Men för hennes mamma, den vackra med rastlösa Marina som gråter och målar med samma intensitet, kan familjelivet inte tillgodose hennes behov av spänning.
När Marinas guru berättar att hennes framtid är i New York tar hon Kittys syskon med sig och åker dit. Kitty lämnas ensam kvar på internatskola, där tillvaron blir outhärdlig. Till sist får Kitty ändå åka till USA och blir äntligen en del av det konstnärsliv hennes mamma lever bland Manhattans socitet. Men Marinas guru bestämmer att de i stället ska leva ett asketiskt liv på hans ashram. Allt står inte rätt till där och plötsligt tvingas Marina och barnen fly, tillbaka till England.
Nu kan ingen Gud, ingen man, ingen Dry Martini stilla Marinas hunger efter lycka. Kitty får allt svårare att hålla ihop familjen och börjar istället leka en farlig och utmanande lek med de vuxna.....



Min bedömning:
Det låter mycket mer dramatiskt än det är. Jag förstår mig inte på boken och dess handling. Du måste nog ha varit med för att förstå bättre.
Och efter vad jag kan läsa mig till, så är författaren en känd modell tillika dotter till författaren Roald Dahl, men jag aldrig hört talas om henne.
Nä, boken var rätt så lättläst men lättglömd.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar