måndag 11 juni 2012

Den femte årstiden

Författare: Mons Kallentoft
Antal sidor: 455
Mitt betyg: * * * * *

Handling:
Det är tidigt i maj när en barnfamilj på skogspromenad utanför Linköping hittar det svårt sargade liket. Kvinnokroppen är otäckt välbevarad och spåren efter tortyr är tydliga.
Kriminalinspektör Malin Fors tycker sig omedelbart se likheter med Maria Murvall, den unga kvinnan som sitter stum och okontaktbar på Vadstena sjukhus efter att ha hittats våldtagen och brutalt misshandlad i skogen för flera år sen. Av en slump träffar Malin en läkare från S:t Lars i Lund som berättar om ett liknande fall, och plötsligt tycks Maria bara vara en liten pusselbit i något mycket större. Men vilken ondska är så fruktansvärd att den inte går att tala om?
Malin, som länge varit närmast besatt av att få veta vad som hände Maria, är fast besluten att ta reda på sanningen, oavsett var den kan föra henne.



Min bedömning:
Helt klart en jag-kan-inte-sluta-läsa-bok. Jag bara måste få veta vad som händer på nästa sida. Jag gillar Mons Kallentoft och hans Malin Fors. Hon är väldigt mänsklig och varm. Du dras snabbt in i historien. Texten är nästan som prosa, lite högtravande på något sätt. Blir lite jobbigt när Mons beskriver det våldsamma, det är så att det gör ont i mig själv och jag vill nästan hoppa över det.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar