onsdag 4 december 2013

Tillbaka till livet - Alisons historia

Författare: Marianne Thamm
Antal sidor: 282
Mitt betyg: * * *

Handling:

En ung kvinna från Sydafrika blir våldtagen, oerhört svårt misshandlad och knivhuggen. Mot alla odds överlever hon.
För att bearbeta det som hänt bestämmer hon sig för att berätta om de fruktansvärda övergrepp som två samvetslösa, iskalla våldsmän utsatte henne för.

"Jag kan inte dö nu. Jag måste klara mig att resa mig upp och hämta hjälp. Det är bara jag som kan svara på alla frågorna, tänkte jag för mig själv.
Det fanns inga andra alternativ eller möjligheter. Jag var tvungen att kämpa. Jag var tvungen att överleva."

I Tillbaka till livet berättar Alison sin häpnadsväckande, gripande och otäcka historia för journalisten Marianne Thamm. Vi får också ta del av historien ur andra människors synvinkel. Här berättar bilisten som hjälpte Alison om sina tankar och känslor, vi får möta Alisons föräldrar, läkaren som opererade henne och polismannen Melvin Humpel som såg till att gärningsmännen fick sina rättmätiga straff.






Min bedömning:

Visst är det en fruktansvärd obegriplig händelse men på något sätt så berör den mig inte. Jag gråter inte av varken vrede eller smärta. Men jag tycker det är fantastiskt att hon överlever och att hon tar sig tillbaka till livet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar