onsdag 4 december 2013

En glänta i skogen

Författare: Ola Larsmo
Antal sidor: 316
Mitt betyg: * * * *

Handling:

Alla på orten vet vad som hände under kriget, men ingen vill tala med honom om det.

I ett litet brukssamhälle någonstans i Sverige pågick en livlig trafik mellan Norge och Sverige under andra världskriget. Flyktingar gick över gränsen och den norska motståndsrörelsen kurirer kom och vände åter.
Kriget kom allt närmare.
Mer än ett halvt sekel senare kommer Johan till den lilla bruksorten för att på plats göra efterforskningar inför sin magisteruppsats om den norska motståndsrörelsen. Tillsammans med Marianne, en kvinna som han trevande inleder ett kärleksförhållande med, söker han sig envist tillbaka i tiden, tillbaka till den glänta i skogen och de krigshändelser som alla känner till, men som ingen vill tala om.






Min bedömning:

Min farfar låg i det militära under andra världskriget och lite hann han berätta innan han dog. Därför blir den här boken lite spännande för mig. Däremot tycker jag att den är lite svårläst då det är olika berättarröster. Det är svårt att hålla isär människorna och ingen blir så där levande som dom kan bli.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar