onsdag 4 december 2013

Sargassohavet

Författare: Jean Rhys
Antal sidor: 150
Mitt betyg: * *

Handling:

Sargassohavet utspelar sig i det tidiga 1800-talets Västindien, mitt i den förrädiska naturens överdådiga grönska. Antoinette Cosway gifter sig med den unge engelsmannen Edward Rochester. Men illasinnade rykten börjar cirkulera - och får honom att vända sig mot henne. Sakta men säkert drivs Antoinette mot vansinne.

Sargassohavet bygger på Charlotte Brontës roman Jane Eyre. Den är en omskrivning av den viktorianska berättelsen men samtidigt ett enastående verk i sig självt, som med tiden blivit en postkolonial klassiker.






Min bedömning:

Undrar när jag ska sluta försöka förstå mig på olika klassiker? Dom verkar inte vara något för mig. Den här boken säger mig ingenting alls.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar