fredag 1 november 2013

Öppen grav

Författare: Kjell Eriksson
Antal sidor: 299
Mitt betyg: * *

Handling:

De tre Gräsö-systrarna Anna, Greta och Agnes har alla tjänat som hushållerskor i den stora villan hos släkten von Ohler i Uppsala. Nu är det bara Agnes som är kvar. I femtiofem år har hon hållit ut och tror sig nu känna till alla de mörka hemligheter som huset pyr av. Vad hon inte vet är att den allra mörkaste berör hennes egen familj.

När det blir känt att professor Bertram von Ohler har tilldelats Nobelpriset i medicin, uppstår oro bland grannarna i det fridfulla Kåbo. Missnöjet pyr bland de välansade häckarna, ett hatbrev publiceras i lokaltidningen. Och grannens trädgårdsmästare verkar veta något avgörande. Vad är det han vill hämnas för? Gamla synder börjar bubbla upp till ytan.

När kriminalinspektör Ann Lindell dras in i fallet har hon just återvänt från Gräsö och ett uppslitande möte med Edvard, hennes stora kärlek. Ingenting kommer att bli som förr.



Min bedömning:

Jag tycker att intrigen verkar lovande men ack vilket platt fall det blir. Det händer ingenting, berättelsen står på samma ställe och stampar, känns det som. Det här den tionde och sista boken om Ann Lindell men författaren har skrivit slutet med både hängslen och livrem, utifall att han vill återuppväcka henne igen. Jag har en bok till av samma författare men den tänker jag inte läsa.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar