tisdag 5 juli 2011

Aldrig fucka upp

Författare: Jens Lapidus
Antal sidor: 498
Mitt betyg: * * *

Handling: Det finns bara en väg framåt. Alla hinder röjs undan snabbt och skoningslöst. Sån är lagen i Stockholms undre värld, en lag som stiftats av bossarnas boss, Radovan Kranjic. Och vill man komma upp sig måste man respektera mister R.
Thomas Andrén är snuten som går till motattack mot hela systemet - Mahmud-al-Askori är förortssnubben som vill diktera villkoren för sitt eget liv - Niklas Bogren är legosoldaten som startar sitt eget personliga krig mot samhället. Alla tre blir indragna i Radovans gravitationsfält, den mörka delen av staden: Stockholm Noir.
Här är inget omöjligt, här är allt till salu - men priset kan bli för högt, allt för högt.


Min bedömning: Ibland skulle jag vilja ha en ordlista på svenskan som skrivs, "gannen, shunnar, baxa, fuckar, gaylish, jiddra, bownar, lassen" mfl.  Kan det vara detta som ska vara Rinkebysvenskan? Strunt samma, det funkar fast jag blir tvungen ibland att läsa om meningen flera gånger för att förstå.
Niklas Bogren utvecklas på ett skrämmande sätt. Kommer på mig själv att hålla andan och vrida mig av "rädsla". Thomas Andrén slår tillbaka på sitt eget vis. Jag hejar på Mamhud, att han ska lyckas få till sitt liv på ett bra sätt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar