lördag 23 juli 2011

Denna dödens kropp

Författare: Elizabeth George
Antal sidor: 700
Mitt betyg: * * * * *

Handling: En ung kvinnas kropp hittas knivhuggen på en av Londons ödsligaste kyrkogårdar. Mordet får kommissarie Thomas Lynley att ta sitt förnuft till fånga och återgå i tjänst efter sin långa och känslosamma bortavaro i samband med mordet på hustrun Helen
Lynleys återkomst till Scotland Yard är minst sagt efterlängtad. Missnöjet med den nya chefen på mordroteln, Isabelle Ardery, växer och utredningsarbetet har kört fast. Hennes hårdföra ledarstil går alla på nerverna utom Lynley, som ser sårbarheten under den tuffa ytan och känner en motvillig attraktion till henne.
Spåret efter kyrkogårdsmordet leder Lynley, Havers och Nkata till New Forest, en nationalpark i Hampshire som ruvar på gruvliga hemligheter och lyder under egna lagar.


Min bedömning: Elizabeth George ÄR deckardrottningen framför alla andra. Finns ingen som kan mäta sig med henne. Jag längtar redan till nästa bok då jag vill veta mer om Havers, Nkata, Lynley och alla dom andra. Berättelsen är rapp, underfundig dialog, spännande, lite fnissig ibland. Jag fastnar direkt i boken och kan inte lägga mig ifrån den. Trodde det skulle vara svårt att läsa ut den inom 7 dagar men det tog två dagar så var den slut.
Boken rekommenderas å det varmaste.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar