onsdag 23 februari 2011

Tändstickskungen-Ivar Kreuger århundradets finansskandal

Författare: Frank Partnoy
Antal sidor: 335
Mitt betyg: * *

Handling: Som överskriften säger så handlar boken om Ivar Kreugers affärer. Du får följa honom från det att han går ombord på lyxkryssaren Berengaria till hans död i sovrummet i hans våning på Avenue Victor Emmauel i Paris. Hans affärer gås igenom noggrant och hänger man med i svängarna så kan det vara intressant.

Min bedömning: Är att boken är enormt tråkigt. Jag får inte veta någonting alls om människan Ivar, inte ens när han född. Detta är en bok för dig som är intresserad av börsen och dess svängningar och även själv handskas med stora pengar. Ska se om jag kan få tag på Margareta Eklöfs Tändstickskungen Ivar Kreuger. Jag hade velat veta mer om hans galenskap, om hans föräldrar, barndomen med mera.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar