onsdag 16 februari 2011

Den mörka materian

Guldkompassen
Författare: Philip Pullman
Antal sidor:383 sidor
Mitt betyg: * * *

Den skarpa eggen
Antal sidor: 311
Mitt betyg:* * *

Bärnstenskikaren
Antal sidor: 505
Mitt betyg: * * * * *

Handling: "Allt började när Lyras farbror Lord Asriel, återvände till England med berättelser om en plats nära Nordpolen där man genom norrskenet kunde ana en annan värld. Den nyfikna och orädda Lyra dras in i ett riskfyllt äventyr som tar henne på en svindlande färd mellan olika världar. " I en värld träffar hon sin följeslagare Will, i en annan värld isbjörnen Iorek Byrnison. Får inte heller glömma chevalier Tialys och hans kompanjon Lady Salmakia, gallivespier. Lyra möter också vålnader, vandrande skelett, häxor, änglar med flera.
"Det är en mörk och storslagen berättelse för alla åldrar om den tidlösa kampen mellan gott och ont."

Min bedömning: En helt underbar fantasivärld spelas upp och du får följa med. Det gäller att ha mycket fantasi för det är mycket som händer. Författaren, Philip Pullman, har vunnit Astrid Lindgrens minnespris. Jag tror att tycker man om Harry Potter så gillar man dom här böckerna.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar