fredag 19 september 2014

Den mekaniska katten

Författare: Torey Hayden
Antal sidor: 426
Mitt betyg: * * *

Handling:

Conor är nio år, en blek pojke med ljust skinande hår - James, som är familjeterapeut, tycker att han liknar en liten ande, med hår som månljus. Conor har diagnosticerats som autistisk, men James börjar misstänka att pojken lider av sviterna av en traumatisk händelse. Då Conor inleder sin terapi är han till en början onåbar. Han vägrar släppa ifrån sig sin leksakskatt som tycks vara hans enda trygghet. Genom kattens nos utforskar han världen - "katten vet allt".

Conors mor Laura är en berömd författare. Vi får följa hennes historia parallellt med Conors: Lauras mor dog tidigt och hon hamnade i fosterhem där hon utsattes för sexuella övergrepp. Laura skapade sig en egen värld, Skogen, där Torgon prästinnan härskar. I Torgons värld får det hemska ett syfte. Torgon är helare och Laura bestämmer sig för att bli läkare. Men under sin utbildning dras hon allt mer in in new age-kretsar där hon träffar den karismatiske Fergus och blir djupt förälskad. Laura upptäcker dock att Fergus är psykiskt labil och hon lämnar honom.

Den mekaniska katten är en roman om verklighet kontra fiktion, kreativitet i förhållande till galenskap, barns tankar och värld kontra vuxnas. Det är en fascinerande, spännande och intrikat berättelse, där verkligheterna hela tiden oscillerar mellan olika plan. Bara den tidlösa katten är närvarande överallt.






Min bedömning:

Jag får inte riktigt till den här boken. Sammanhanget blir lite blurrigt för mig. Det händer inte så mycket på någon front utan det är mest prat. Njaäe....jag tror att jag hade behövt veta mer om autism för att ha en bättre förståelse för berättelsen.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar